úterý 24. dubna 2012

Dva roky z MacBook Pro, aneb malé ohlédnutí (1. část)

  Předem musím říct, že jsem plánoval článeček na pár řádek, ale připsaní mi nějak nabobtnal. Proto jsem tento článek rozdělil na dva, aby jste Vy, čtenáři, v průběhu čtení neusli. V této první části uvedu, proč jsem přešel k Apple a věci které mne - ať mile nebo nemile - při přechodu překvapily.
Tak uplynuly dva roky, co jsem si domů donesl první iVěc, a již podle nadpisu jste jistě pochopili, že šlo o MacBook Pro (MBP) 15-inch, Core2Duo 2,66GHz, 4GB RAM, 320GB HDD - jde o model mid 2009. Nebudu zde vypisovat konkrétní specifikace, ty se dají dohledat všude možně, a pokud máte nějakého Mac-ka, tak doporučuji aplikaci Mactraker z Mac App Store, kde je přehled všech výrobků Apple.

Proč nový počítač?
  Je to velmi jednoduché - můj starý HP NX 6125 už začal dosluhovat (po 5 letech provozu na to již měl nárok), tak došlo k dlouhému výběru nového stroje. Mimochodem tenhleten stařeček ještě dnes plně slouží, sice né na žádné extra práce, ale více méně k prohlížení internetu a vyřizování mailů.

Výběr
  Pak došlo na nejtěžší a nejdelší část, a to, jaký nový koupit. HP jsem po zkušenostech se servisem zamítl, a díval se u ostatních značek. Prošel jsem snad všechny fóra, recenze, stránky výrobců atd. Pak jsem si vzpomněl, že ještě existuje nějaký Apple. Né že by Apple pro mne bylo něco nového - s prvním Mac-kem jsem se setkal někdy v roce 1996, ale tak nějak jsem jej nebral v potaz. A to byla chyba.
  Když jsem se tedy díval po Apple počítačích, tak první co mne zarazilo - a určitě nejen mne, byla cena nového Apple počítače - do staršího jsem nechtěl jít. Jelikož v okolí mého bydliště, je jeden APR prodejce, tak jsem neváhal, a zajel se k němu na něj podívat. Při prvním setkání s OS X tehdy Snow Leopard (SL), se nedostavil ten WOW efekt, který by se určitě měl dostavit - vždyť je to Apple výrobek :-D Dostavilo se spíše rozčarování, a asi první reakce byla POMÓC :-D Proč taková? Protože se tam dělá vše jinak, než jsem byl do teď zvyklý!!
  Nějako dobu jsem také pročítal fóra na CZ internetu, ale tam jsem se dozvěděl dvě věci:

  1. Apple počítače jsou úžasné a jedinečné
  2. Apple počítače jsou předražené krámy
  Tato kultura našich diskuzí mi tedy velmi nepomohla, ale čase jsem narazil na servery typu SuperApple nebo Mujmac. Tam již informace byly mnohem lepší, a samozřejmě, že jsem články na těchto serverech přečetl snad všechny a pomalu 2x.
  Tak po nějakém čase, jsem došel k přesvědčení že další můj počítač bude Apple, a to některý z modelů MacBook nebo MBP. Jenže se tu vyskytl ještě jeden háček: dokončoval jsem VŠ, a všechen potřebný SW běžel jen na WIN - např. Visual Studio, MS SQL.. Tato potíž se nakonec vyřešila tím, že jsem nastudoval snad vše kolem Boot Campu, a zjistil jsem že vše by mělo fungovat jak má. Naštěstí jako student jsem si mohl stáhnout a nainstalovat WIN a všechen potřebný SW díky programu podpory škol od MS, takže poslední omezení padlo a již nezbývalo nic jiného než jít a nakoupit.

Proč MBP?
  Tato otázka bude asi mnoha lidem vrtat v hlavě, navíc když jsem ještě v předchozím odstavci zmínil studium a nutnost provozovat WIN platformu. Ale vedlo mne k tomu několik důvodů - berte je jako subjektivní, protože někdo se na to může dívat jinak:

  • Zkusit něco jiného - po dlouhé době na WIN platformně a několika experimentům s Linuxem - který mi teda tak nějak nesedl, jsem došel k závěru že to chce změnu. Ne jen proto, že by mne WIN prostě přestalo bavit, ale i proto, abych si rozšířil své obzory, což u Apple nejde jinak, než si koupit jejich výrobek.
  • Vystoupit s šedi běžných NB - na toto jsem při výběru moc nebral zřetel, ale tak nějak podvědomně tato myšlenka furt někdy byla. Zase je to jen subjektivní názor, ale MBP je prostě pěkný :-)
  • Proč ne MacBook? MacBook byl vstupenkou do světa přenosných počítačů, a podle toho také byl vybaven. Co mi nejvíce chybělo -i přes výraznější cenový rozdíl - byly následující věci: "jen" plastové unibody, slabší procesor, méně výkoná GK, FireWire, čtečka karet a hlavně podsvícená klávesnice.
  • Udávaná výdrž 7 hodin
  • Také spokojené reference několika uživatelů v mém okolí.


Nákup
  Jelikož jsem dodělával bakalářskou práci, tak jsem nějak nákup nového počítače přesunul na druhou kolej. Dílem náhod mi jeden den v mailu přistál newsleter APR prodejce, že s příchodem nové verze MBP (mid 2010) dochází k zlevnění doprodávaných modelů. Tak jsem na stránky prodejce kouknul, poslal mail, jeden si zamluvil, a večer jsem si již donesl nový MBP domů.

Seznamování a použivání aneb klady a zápory pro switchera
  V prvních chvílích jsem byl z nového počítače celkem nesvůj, a bylo to zapříčiněno hlavně Mac OS X, kde se vše dělá trošičku jinak. Nedělá se to ani lépe, ani hůře jen prostě jinak, a uživatel musí k tomu tak přistoupit, otevřít mysl a hlavně se zbavit letitých náviků z WIN. V následujících řádcích zkusím popsat, co pro mne byly největší klady a zápory switche na platformu Mac OS X.

Zápory:
  Největší zmatek mi ze začátku způsobily kuličky u oken aplikací - nejen že jsou na druhé straně než ve WIN :-D, ale jsou "jen" barevné, a až po najetí ukazatelem myši se zobrazí co které provede - barvy jsou výmluvné, ale nějakou dobu to trvá než si člověk zvykne - pro ty co neznají Mac OS X přikládám obrázek a zleva slouží pro "uzavření" aplikace, minimalizaci do doku a zvětšení okna (nemám na mysli full screen).

Ovládací prvky oken v Mac OS X

  Rozdílná funkčnost pro "uzavření" a zvětšení okna oproti WIN: "uzavření" znamená, že se sice okno aplikace zavře, ale neukončí se aplikace - neustále běží na pozadí, ale záleží aplikace od aplikace. Zvětšení okna zase nemaximalizuje okno, ale zvětší ho jen tak, aby byl vidět celý dokument - i když některé aplikace poslušně okno maximalizují :-)
  V OS X Lion ještě přibyl jeden zápor, a to že při práci se dvěma monitory a přepnutí okna do full screenu se okno u některých aplikací zmaximalizuje na primárním monitoru - i když původně bylo na sekundárním. A nevím proč, ale rozdílně se chovají i aplikace od Apple: např. iPhoto se do full screenu přepne na monitoru, kde je zobrazeno, ale Safari se přehodí na primární monitor :-( Proč?? To nejde udělat jednotně?
  Čeština v OS - v době kdy jsem kupoval MBP tak byla aktuální verze OS SL, který češtinu neuměl. Teda abych byl přesný, tak uměl, ale musela se doinstalovat, což působilo potíže při aktualizacích OS. Potíže myslím tím že se po aktualizaci ztratila, a uživatel musel čekat na update. Z mého pohledu to nebyl až tak velký problém, protože jsem SL používal v EN verzi. S verzí Mac OS X 10.7 Lion toto již padlo, protože Lion již češtinu obsahuje.
  Dashboard je od Apple taková polovičatá práce, která mne naopak zklamala. Proty co neví co je Dashboard, tak je to přehled widgetů, které si uživatel "zprovozní" - několik jich je součástí OS a další se dají stáhnout. Každý by si řekl, že to není špatná věc, ale v podání Apple je. Dashboard je samostatná obrazovka, kde jsou umístěné jen tyto widgety, a nejdou zobrazit na ploše. Přitom já třeba využívám widget iStat, který monitoruje systém, ale na ploše mám ještě navíc spuštěný DesktopMonitor, který dělá v podstatě to samé, jen jde umístit na plochu. Proč to nejde udělat tak aby widgety mohly jít na plochu?
  Mac App Store - perfektní obchod z aplikacemi, který byl zprovozněn loni, ale má i své chyby. Tou největší je, že pokud uživatel měl nakoupené aplikace před příchodem tohoto obchodu, tak tento obchod je nepozná, a aby si uživatel užil veškerého komfortu, tak je musí koupit znovu. Sice někteřé SW firmy přišly s výraznými slevami při zprovoznění tohoto obchodu, ale proč kupovat jednu aplikaci dvakrát??
  Ve Findru nelze kopírovat soubory pomocí cmd+X/cmd+V - nevím proč, ale v OS X to jde jen pomocí cmd+C/cmd+V a potom v zdrojovém adresáři smazat :-( Sice na to existuje plug-in, ale proč takovou triviálnost Findr neumí, když všude jinde v systému a aplikacích to jde :-( (edit 29.4.2012: jak jsem zjistil, tak ve Findru lze provést vyjmutí, ale dělá se následovně: při kopírování se použije klasicky cmd+c a při vložení na nové místo se musí použít kombinace cmd+alt+v. Na to jsem nyní narazil náhodou, jinak co jsem se ptal, tak mi bylo řečeno že to nejde :-()

Klady:
  Jednoduchost a intuitivnost nastavení, mi z počátku připadala tak nějak ošizená - WIN uživatel se nezapře :-), ale pak jsem přišel na to, že nastavím vše, co k bezproblémovému chodu OS X potřebuji - na uživatele se nevychrlí x záložek na jedné kartě. Samozřejmě tak jako pro WIN existují tweakovací nástroje, kde se dá systém přizpůsobit do hloubky, tak jak člověk chce.

Vše co je potřeba pro nastavení OS

   Dostupnost SW pro tuto platformu - není potíž sehnat odpovídajíc SW, který zná uživatel z WIN stroje, ale někdy to chce více pídit a hledat než u WIN aplikací - po zprovoznění Mac App Store se situace výrazně zlepšila. Velké SW balíky jako třeba MS Office nebo programy od Adobe, jsou i pro OS X, ale někdy nejsou tak povedené jako na WIN - např. ne úplná kompatibilita souborů z MS Office for Mac 2011 vs. MS Office 2010. Ale řekl bych že běžný uživatel nebude mít problém na OS X dělat to samé na co byl zvyklý na WIN.
  Instalace aplikací: toto je kapitola sama pro sebe, a můžu za sebe říct že velmi příjemná kapitola. V Mac OS X (u většiny SW tomu tak je) stačí vzít ikonu aplikace a strčit ji do složky Aplikace. Stejně jednoduše probíhá i odinstalace, kdy zase aplikaci vezmete a hodíte do koše - ale tato odinstalace není tak růžová jak vypadá, ale k tomu se dostanu později. Samozřejmě že jsou aplikace, které používají podobný instalátor, který známy z WIN.
  Expose mne velmi oslovilo, protože vidět všechny otevřené aplikace na jednou i s živým náhledem oken - u aktivní plochy, všechny plochy a náhled co je aktuálně na ni zobrazeno a dok je bezkonkurenční.
  Jako další klad vnímám to, že mne OS X naučil zálohovat data. Konkrétně za to může TimeMachine, která je velmi uživatelsky příjemná. Díky tomu, že se dělá jen rozdílová záloha, tak nejhorší je udělat tu první, kdy se zálohuje celý systémový disk - tedy až na soubory či složky, které uživatel sám se záloh vyjme.
  Ceny aplikací pro OS X. Je hodně dobrých aplikací, které lze koupit do 10€ a svoji službu plní na výbornou. Navíc, pokud člověk vystihne nějaký košík na MacUpdate Promo, tak koupí balík několika aplikací - většinou je v košíku cca. 10 aplikací, za nějakých cca 50$. Neříkám že vždy všechny aplikace jsou v košíku špičková, ale většinou i když člověk využije 2-3, tak ho vyjdou mnohem levněji, než kdyby je kupoval samostatně.
  Cena samotného OS, kdy loni v červenci jsem byl velmi překvapený, že upgrade OS z 10.6. na 10.7. mne stál 23,99€.
  
  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím o diskuzi v rámci slušnosti, a respektování názoru spoludiskutujících. Děkuji.