neděle 15. července 2012

Registr vozidel a jak se na to dívám já?

 Nevím proč, ale pondělní zpráva o nefunkčnosti centrálního registru vozidel (CRV) mne nijak zvlášť nepřekvapila. Je to už u nás standatdem, že po nasazení nového IS v státní správě je tento minimálně několik hodin, ale spíše dnů nebo týdnů, nefunkční?

 Když se na tuto nefunkčnost podívám z pohledu běžného zaměstnance, tak pokud bych byl přítomen nasazení a nedůkladnému otestování alespoň základních funkcionalit, tak hned při prvním výpadku bych šel na kobereček, a s největší pravděpodobností bych tento výpadek pocítil na výplatnici. Pokud by došlo k zhroucení celého systému na několik dní, tak předpokládám, že bych u společnosti již nepracoval.

 Nyní se zkusím na nový  CRV podívat z několika úhlů, tak kdybych se pletl, tek mne opravte v diskuzi pod příspěvkem ;-)


Pohled první: administrátora/správce systému

 Když vemu v potaz, že odstávka trvala od 29.6. 15:00 do 9.7. 7:00, což je 9 celých dnů, tak výsledek je  až směšný. Pokud chápu dobře, tak jde o vebovou aplikaci, takže na straně uživatelů, není nutno provádět žádnou instlaci - možná aktualizice javy, silverlightu či .NET. Pokud se zamyslím jen trochu nad časový rozvrhem přechodu na nový systém, tak v tom nevidím sebemenší potíž, a viděl bych harmonigram následovně:

  • do 29.6. 15:00 nachystaný nový HW s instalovaným SW - něco jsem zaslechl, že byl dodán nový HW
  • do 2.7. 8:00 provést začlenění nového HW do stávající infrastruktury, otestovat konektivitu, nasypat zkušební data
  • od 2.7. 8:00 do 4.7. 16:00 provádět testy uživateli ze všech koutů republiky, zda server vydrží nápor, zda je konektivita OK, sesbírat první připomínky uživatelů
  • od 4.7. 16:00 do 9.7. 7:00 nasypat ostré data a znovu provést testy, zda vše funguje tak jak má
 Myslím si, že těchto pár kroků by určitě pomohlo úspěšnému nasazení nového registru, a předešlo by se prodloužení "odstávky" o téměř týden kdy registr nefungoval. A podle mne není ani časový rozvrh nereálný, ale nejsem admin, tak možná mne někdo vyvede z omylu :-)

Pohled druhý: uživatel aplikace

 Podle informací co se ke mne dostali, tak úředníci nový systém v podstatě před spuštěním neviděli, a pokud ano, tak to bylo několik "šťastlivců". Kteří snad jen ve spěchu si aplikaci prohlédli, protože jinak si nedovedu vysvětlit to, že např. uživatelský manuál CRV má 400 (!!!) stran.

 Další pro mne nepochopitelnou věcí je, že se nikdo nepozastavil na některými "vlastnostni" aplikace. Jako příklad uvedu, že údajně nelze v novém CRV provést změnu barvy vozidla. Když během tohoto týdne byla připomínka vznesena, tak dodavatelem bylo odpovězeno něco ve smysli "Změna barvy vozidla? Proč když je dána z výroby." Promiňte mi ten výraz, ale to jsou u dodavatele tak "tupá hovada", že jim nepřišlo na mysl, že si auto mohu přestříkat na barvu jaká se mi líbí?

 Už tak nějak tuším, že nyní budou úředníci nuceni chodit na přesčasy, aby zvládli nápor na registraci vozidel.


Pohled třetí: občan a daňový poplatník

Občan

 zaprvé se na to podívám z pohledu občana, který potřeboval provést zápis do CRV. Pokud potřebuji jen nějakou změnu, která není akutní, tak mne asi nefunkčnost CRV nevytrhne. Ale co když někdo minulý týden zakoupil nové vozidlo, tento týden chtěl zažádat o RZ a tento pátek - 13.7. - odjet na dovolenou? No podle vyjádření ministerstva má smůlu, a na dovolenou neodjede, nebo si má půjčit auto jinde. pokud by se mne to dotklo, tak bych určitě žádal odškodnění po ministerstvu.

 Další věcí jsou papírové převozové RZ, po zakoupení vozidla. Pokud se npletu, tak ty platí 10 dnů. Pokud mne policisté chytí na cestě s touto RZ tak zaplatím pokutu. V současné chvíli se policie dušuje, že bude schovívavá, ale proč? Já bych tyto přestupky evidoval - neříkám že kasíroval od řidičů, protože ti za to nemohou - a zpětně je vymáhal po dodavateli CRV.

Daňový poplatník

 A pohled daňového poplatníka? Úplně jednoduchý: s dodavatelem rozvázat veškeré kontrakty, uhrazení všech škod a nákladů, které vznikly s nasazením CRV a dání na black list všech státních institucí, aby si již v státní správě neškrtl. Zní to tvrdě? Možná ano, ale z mého pohledu je to logické: přece nejsem spokojen s dodavatelem/službou, tak ji přeruším a příště již nevyužiji, a poohlédnu se u konkurence. A podle mne by se takto zachoval každý soukromý subjekt, který si své peníze vydělal.

 Co se také nejeví košér, je jakým způsobem firma zakázku dostala - copak je běžné, že bez výběrového řízení se rozdělují takto velké zakázky? Podle mého názoru jde o to, že v dodavatelské firmě je nečí známý, a ten přece bude štědrý, když firma dostane zakázku bez výběrového řízení. Přeci v rámci výběrového řízení, by se také mohlo příjít na to, že budou drazí, nebo třeba nemají žádné zkušenoti s podobným systémem, a to by pak taky tu zakázku nemuseli dostat, že?

 Také by mne zajímalo, zda ministerstvo bude po dodavateli požadovat zaplacení všech nákladů, které jsou spojeny s nefunkčností CRV - možné pokuty motoristů za papírové RZ, ušlé zisky podnikatelů - ti nemohli přihlásit auta a tím nemohli využívat svůj výrobní prostředek, nebo i výše nastíněné přesčasy uředníků nebo zrušené dovolené obyčejných občanů. Nebo to zase zaplatíme my všichni ze svých daní?

Závěr

 Doufám, že mnoho občanů si již všimlo, že tak nějak něco není v pořádku, a že při nejbližších volbách dají vědět, že už toho mají dost. Uvědomte si. že být symatizanty jedné strany, neznamená nutně ji volit. Stačí si přečíst i - nic neříkající a většinou zcela populistický - programy jiných stran, a možná najednou začnete sympatizovat s někým jiným. Hlavně neříkejte že Váš hlas nic nezmění.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím o diskuzi v rámci slušnosti, a respektování názoru spoludiskutujících. Děkuji.